HOME ABOUT ME MY eSHOP MY SHOPEE FACEBOOK YOUTUBE RESEPI CONTACT US

GLUTATHIONE


APA ITU GLUTA?



* Glutathione adalah bahan semulajadi yang dihasilkan oleh hati dan ia juga ditemui dalam buah-buahan, sayur-sayuran dan daging.

* Glutathione banyak terlibat dalam proses di dalam badan, termasuk pembinaan dan pembaikan tisu, membuat bahan kimia dan protein yang diperlukan dalam badan dan sistem imun.

* Mereka yang selalu mengambil Glutathione biasanya melalui mulut (makan) untuk mengawal katarak dan glaucoma, mencegah penuaan, merawat atau mengelakkan ketagihan alkhohol, asma, kanser, penyakit jantung (aterosklerosis dan kolestrol tinggi), hepatitis, penyakit hati, penyakit yang melemahkan sistem pertahanan badan (termasuk AIDS dan keletihan kronik sindrom), kehilangan ingatan, penyakit Alzheimer, osteoarthritis, dan penyakit Parkinson. Glutathione juga digunakan untuk mengekalkan sistem pertahanan badan (sistem imun).

* Glutathione disedut untuk merawat penyakit paru-paru, termasuk cyctic idiopathic pulmonary, cystic fibriosos, dan penyakit paru-paru di kalangan orang yang mempunyai penyakit HIV.

* Penjagaan kesihatan memberi Glutathione sebagai suntukan (melalui suntikan ke dalam otot) untuk mencegah kesan sampingan beracun rawatan kanser (kemoterapi) dan untuk merawat ketidakupayaan untuk bapa kanak-kanak (kemandulan lelaki). Glutathione juga diberi secara intavena (melalui suntikan ke dalam urat, dengan IV) untuk mencegah anemia pada pesakit buah pinggang menjalani rawtan hemodialisis, mencegah masalah buah pinggang selepas pembedahan pintasan jantung, merawat penyakit Parkinson, meningkatkan aliran darah dan mengurangkan pembekuan pada individu dengan “pengerasan arteri” (aterosklerosis), merawat penyakit kencing manis, dan mencegah kesan-kesan sampingan toksik kemoterapi.



GLUTA SEBAGAI PEMUTIH KULIT



Glutathione dikaitkan dengan kekurangan zink terutamanya dalam orang-orang yang telah menggunakannya untuk tempoh masa yang panjang. Jika anda mengalami apa-apa kesan sampingan, anda perlu mendapatkan rawatan perubatan. Antara kesan-kesan yang mungkin berlaku adalah pemutihan kulit. Ini adalah kejadian yang jarang berlaku dan terjadi dalam kes apabila Glutathione diambil dalam dos yang tinggi. Pencerahan kulit adalah mungkin berkesan, walau bagaimanapun dalam kes-kes tertentu memberikan kesan sampingan kepada sesetengah pengguna. Ramai wanita menggunakan Glutathione untuk meringan nada kulit mereka. Ini dimungkinkan oleh sifat-sifat Glutathione sebagai bahan antioksidan yang membantu dalam pertumbuhan semula sel dan menghalang radikal bebas. Orang yang menggunakan Glutathione untuk mencerahkan kulit boleh mengalami kejang perut, loya, muntah-muntah. Ini adalah kerana mereka memerlukan dos yang tingggi untuk proses pencerahan itu.



GLUTA SEBAGAI BAHAN ANTI OKSIDA

Sebenarnya mengikut kajian doktor, Glutathione merupakan bahan anti oksida yang mencegah penuaan. Apabila kulit wajah sentiasa terdedah dengan radikal bebas, bahan gluta ini tadi akan menyejukkan radikal bebas tersebut dan mengitar semula bahan antioksidan lain. Selepas ini berlaku, badan boleh “mengurangkan” atau menjana semula satu lagi molekul Glutathione untuk perlindungan kulit kita.

Walau bagaimanapun, masalah yang berlaku apabila badan kita akan dipenuhi tekanan oksidatif yang terlalu banyak atau terlalu banyak toksin. Kemudian Glutathione menjadi berkurangan dan kita tidak lagi boleh melindungi diri daripada radikal jangkitan, dan tidak boleh menyingkirkan toksin. Ini membawa kepada sakit yang lebih teruk dan mungkin juga mendapat penyakit yang kronik.

Glutathione juga bahagian yang paling kritikal dan penting dalam sistem detoksifikasi. Semua toksin melekat ke Glutathione, yang kemudiannya membawa mereka ke dalam hempedu dan najis – dan keluar dari tubuh.

Dan akhir sekali, ia juga membantu mencapai fungsi mental dan fizikal secara puncak. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa tahap Glutathione yang tinggi mengurangkan kerosakan otot, mengurangkan masa pemulihan, meningkatkan kekuatan dan ketahanan dan perubahan metabolisme daripada pengeluaran lemak untuk pembangunan otot.



PENGAMBILAN GLUTATHIONE SELAIN DARI SUNTIKAN.


Sebenarnya terdapat banyak cara untuk kita mendapat khasiat bahan Glutathione ini dan bukan saja terhad kepada suntikan. Antaranya;

1. Ambil makanan yang kaya dengan sulphur seperti bawang putih, bawang dan sayur-sayuran cruciferous (brokoli, kalian, kobis, kobis bunga, sengkuang dan lain-lain)

2. Cuba protin whey bioaktif. Ini adalah sumber besar cycteine dan asid amino membangunkan blok untuk sintesis Glutathione. Protin whey mestilah terdiri daripada bahan bioaktif dan diperbuat daripada non-denatured protein (“denaturing” merujuk kepada pecahan struktue protin normal).

3. Bersukan. Bersukan juga boleh meningkatkan tahap Glutathione dan dengan itu membantu meningkatkan sistem imun, meningkatkan detoksifikasi dan meningkatkan pertahanan antioksida badan.

4. Suplemen Glutathione. Kita akan berfikiran pengambilan Glutathione menjadi mudah jika diambil melalui pil, tetapi badan menghadam protin- jadi tubuh tidak akan mendapat manfaat jika terus menerus mengambil pil Glutathione sahaja. Walau bagaimanapun, pengeluaran dan kitar semula Glutathione dalam badan memerlukan nutrien yang berbeza dan anda boleh mengambil bahan tambahan Glutathione. Berikut adalah makan utama yang perlu diambil SECARA KONSISTEN untuk meningkatkan Glutathione. Selain mengambil multivitamin dan ikan minyak, dapat menyokong tahap Glutathione.

No comments :

;