HOME ABOUT ME MY eSHOP MY SHOPEE FACEBOOK YOUTUBE RESEPI CONTACT US

Doa Si Penganiaya & Si Teraniaya



Assalamualaikum & Salam Mesra.

Entri kali ni Aku nak kongsikan beberapa kisah pendek dari buku yang Aku baca.




KISAH PERTAMA

Telah diriwayatkan bahawa Ka’b al-Bahar berkata : Di masa Musa a.s pernah terjadi masa kekeringan sangat panjang yang menimpa Bani Israil. Maka keluarlah Musa a.s bersama mereka ke suatu tempat untuk beristiqa’ (solat atau doa minta hujan). Namun sudah tiga kali mereka melakukannya tanpa berhasil. Maka Allah SWT mewahyukan kepada Musa a.s “AKU TAKKAN MENGABULKAN UNTUKMU DAN UNTUK MEREKA, SEMENTARA DI ANTARA KAMU ADA SEORANG PENFITNAH”. Musa bertanya “Ya Allah, siapakah dia? Kami akan mengeluarkan dia dari kalangan kami”. Lalu Allah mewahyukan lagi kepada Musa a.s “HAI MUSA, BAGAIMANA MUNGKIN AKU MELARANGMU MELAKUKAN FITNAH, SEMENTARA KAMU SENDIRI MELAKUKANNYA!?” Maka berkatalah Musa a.s kepada Bani Israil “Bertaubatlah kamu semua kepada Allah dari perbuatan menfitnah” dan mereka pun bertaubat. Setelah itu, Allah SWT mengirimkan hujan kepada mereka.


KISAH KEDUA

Sufyan al-Tsauri berkata : Telah disampaikan kepadaku, bahawa Bani Israil pernah mengalami kekeringan selama tujuh tahun berturut-turut, sehingga mereka memakan bagkai dari tempat-tempat sampah. Bahkan sampai memakan bayi-bayi. Sementara itu mereka pergi ke bukit-bukit di luar kota, menangis dan memohon berhiba-hiba. Sampai akhirnya Allah SWT mewahyukan kepada para Nabi dari kalangan mereka “SEANDAINYA KAMU DATANG KEPADA-KU DENGAN BERJALAN KAKI SEHINGGA KAKI-KAKI KAMU PECAH, TANGAN-TANGAN KAMU MENCAPAI LANGIT, DAN LIDAH-LIDAH KAMU MENJADI KELU (KERANA BANYAK BERDOA), NESCAYA AKU TIDAK AKAN MENGABULAKN DOA SEORANG DARI KAMU, ATAU MENGASIHANI TANGIS SEORANG DARIPADA KAMU. SEHINGGALAH KAMU MENGEMBALIKAN SEGALA SESUATU YANG KAMU RAMPAS DENGAN KEZALIMAN KEPADA ORANG YANG BERHAK”


KISAH KETIGA

Dan telah berkata Abu al-Siddiq al-Najiy : Nabi Sulaiman a.s pernah keluar untuk berdoa minta hujan. Dalam perjalanannya itu, ia melihat seekor semut yang terkapar di atas belakangnya, mengangkat makhluk di antara makhluk-makhluk-Mu. Kami semuanya tak mungkin terlepas dari kebergantungan kepada rezeki-Mu. Maka janganlah Engkau membinasakan kami akibat dosa-dosa yang dilakukan oleh selain kami. Maka berkatalah Nabi Sulaiman kepada orang-orang yang bersamanya “Pulanglah kamu semua! PASTILAH KINI KAMU AKAN DIBERI HUJAN, BERKAT DOA DARI (MAKHLUK) SELAIN KAMU!”

No comments :

;