HOME ABOUT ME MY eSHOP MY SHOPEE FACEBOOK YOUTUBE RESEPI CONTACT US

Ayam Masak Lemak Cili Padi Cemumak


- 12 Mei 2014 -

Resepi : tyara NY
Kategori : Lauk Pauk
Sub Kategori : Ayam
Saiz Hidangan : untuk 1-2 orang

Assalamualaikum & Salam Mesra.

Sinopsis : My favourite! Aku suka masak lemak. Tak kisah la masak lemak ayam ke daging ke ikan ke, memang Aku suka sangat *weee!* Tapi kali ni ada tambahan bahan dalam resepi masak lemak yang menjadikan ia lebih yummy! Idea ni tercetus gara-gara daun cemumak belakang rumah makin rimbun bila dipetik. So Aku jadikan masak lemak ni menu 2 dalam 1. Semerbak bau masak lemak kali ni dek daun cemumak (*_^)




Bahan-Bahan -

* Ayam - 7 ketul
* Daun Cemumak - 1 ikat
* Bahan Tumis - secukupnya
* Halia - 3cm [dikisar]
* Kunyit - 3cm [dikisar]
* Cili Padi - 9 biji [dikisar]
* Daun Kunyit - 1 helai [dihiris halus]
* Serai - 2 batang [diketuk]
* Asam Keping - 1 keping
* Santan - 2 kotak kecil
* Susu UHT - 1 kotak kecil
* Garam - secukupnya


Cara Membuat -

1. Panaskan minyak. Goreng bahan tumis, bahan kisar dan daun kunyit sehingga naik bau.

2. Tuangkan santan dan susu - kacau rata dan masukkan serai. Didihkan seketika.

3. Masukkan ayam dan asam keping. Renih dengan api perlahan hingga masak.

4. Perasakan dengan garam. Tutup api dan masukkan daun cemumak - gaul rata. SIAP!




Nota : Daun cemumak tu biasanya Aku dan Bonda buat ulam jeee. Bila ditambah dalam masak lemak ni, aroma yang terhasil memang mengancam. Bukan sekadar aroma tapi pada rasa juga. Sedappp! Kalau nak tukar ayam tu dengan daging atau udang pun boleh. Aku juga buat Udang Masak Lemak Cemumak. Pun sedappp. Macam biasa, kalau nak pedas tambah cili padi. Kalau nak rasa lemak santan tak perlu susu UHT, tukarkan dengan santan. Aku seimbangkan susu dengan santan sebab Bonda tak boleh makan kalau 100% santan. Ok je, biar sedap tapi menyihatkan (*_^)


UDANG MASAK LEMAK CEMUMAK.

No comments :

;